Yoga, Ayurveda and acro yoga in Budapest - classes, philosophy also in English

2010. július 12., hétfő

Legszebb szülinapi ajándék, a szerendipitás

Emlékszem még 1997-ben történt, amikor a Budapesti Francia Intézet médiatárának lelkes látogatója voltam, hogy ráakadtam egy nagyon érdekes magazinra. Ez volt a Psychologies Magazine (www.psychologies.com). Ez az újság attól a pillanattól kezdve mostanáig a franciatudásom alapvető forrásává vált. Rögtön rajongóvá váltam. Ebben a magazinban mindig van egy Dossier nevű rész, ami a lap közepén néhány oldalt egy adott témának szentel. Az első találkozáskor ez a dosszié a Szerendipitásról meg a szinkronicitásról szólt. Ezek nekem teljesen ismeretlen fogalmak voltak, de amint belevetettem magam a cikkbe, rájöttem, hogy itt valami nagyon érdekes dologról van szó.

A cikk címe az volt "Hogyan vonzzuk be a szerencsénket?", a szöveg pedig azzal kezdődött, hogy egy lány épp a párizsi metróban kóválygott és valami speciális tudást igénylő, talán könyvelési probléma megoldásához kellett neki valaki, de akárhogy is gondolkodott, nem jutott eszébe senki ismerős, aki segíthetne. És ekkor a következő pillanatban belefutott egy nagyon régi, ezer éve nem látott iskolatársába, akivel elbeszélgettek és kiderült, hogy az illető nevezetesen pontosan könyvelő. Vakszerencse vagy merő véletlen? A cikk bemutatta, hogy a pszichológia szerint egyáltalán nem. Létezik ugyanis a Jung által leírt szinkronicitás fogalma, mely azt a helyzetet írja le, amikor látszólag egymással semmilyen ok-okozati összefüggésben nem álló események egyszerre történő bekövetkezte különös értelmet nyer. Ilyen volt például Jungnál az, amikor egy páciens álmát hallgatta, amiben épp ahhoz a részhez ért az elbeszélő, hogy megjelent előtte egy arany scarabeus bogár, ekkor Jung egy kis motoszkálást hallott az ablaknál és hát nem egy rózsabogár kért bebocsátást zöldesen fényes páncéljában? Véletlen? Aztán elkezdte vizsgálni az ilyen jelenségeket, és arra jutott, hogy itt egy törvényszerűséggel állunk szemben.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity)

A másik fogalom, amit a cikk használt a rokonértelmű szerendipitás, amit szintén ismer a tudomány. Számos tudományos és gazdasági felfedezés köszönhető e törvényszerűség működésének. Csak nézd meg az alábbi Wikipedia linket. Ez a fogalom egy mese címéből ered "Serendip három hercege", akik útjuk során számos nem várt szerencsés eseményt éltek meg, olyanokat, amikre nem is számítottak. Tehát röviden a szerendipitás annyit tesz, hogy ez egy szerencsés véletlenen alapuló felismerés, felfedezés.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Serendipity )

A francia cikk aztán még tele volt egyéb példákkal és mindez engem annyira inspirált, hogy attól kezdve nagyon sokszor próbáltam magam csak megnyitni, hogy ezek a csodás dolgok egyszerűen csak megtörténhessenek velem. És hiszed vagy sem, de nagyon sok érdekes dolog történt velem. Az életkedvem pedig szépen megnőtt.

De amit ma különösen meg szeretnék osztani az az, hogy van a kertünkben egy egres bokor. Ezt még apukám ültette évekkel ezelőtt, és a kis bokor minden évben termett, de valahogy én eddig sosem tudtam értékelni a gyümölcsét. Egyszerűen mindig túl savanyúnak meg éretlennek találtam a kis zöldes bogyókat és le is tettem már régen arról, hogy egyáltalán számon tartsam ezt a bokrot a kertben található érdemlegetes "legelési lehetőségek" között.
De most valami csoda történt. Nem is értem hogy hogyan, de hirtelen valami ösztön által vezérelve csak megkóstoltam megint a gubicsokat. És valami elképzelhetetlen ízben volt részem. Az egres belül mézédes volt és csak ettem ettem, amíg már alig maradt pár szem a bokron. Határtalan boldogság töltött el, pláne attól a gondolattól, hogy ez most apukám születésnapi ajándéka a számomra (ő már évek óta nincs köztünk sajnos). Fizikailag a gyümölcs és annak édessége, illetve hogy végre "rájöttem az ízére", filozófiailag pedig a felismerés, hogy még az is, ami végig az orrunk előtt volt, még az is tartogathat, de micsoda meglepetést.

És e tekintetben pedig ezt az egész történetet nagyon is fontosnak tartom a jógikus életmód szempontjából. Hiszen itt egy dharmikus (természeti) törvényszerűségről van szó, ami jobbá és szebbé teheti az életünket, ha befogadjuk. Járj nyitott szemmel, nyitott szívvel és a világ megnyitja rejtett szépségeit is előtted és csodát találsz még a hétköznapinak gondolt dolgokban is.

Kérlek fogadd el tőlem ma ezt a kis cikket egy kis ajándékként és kívánom, hogy ez a törvényszerűség sok örömöt és kellemes meglepetést hozzon a te életedbe is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése