Yoga, Ayurveda and acro yoga in Budapest - classes, philosophy also in English

2013. március 3., vasárnap

Jóga és Ayurvéda – Miért kellene minden jógásnak megismerkednie az Ayurvédával?


Te személyesen miért jógázol? Szeretnél megvilágosodni és megvalósítani magadban az istenembert? Vagy elsősorban egészséges testre és szellemre vágysz? Tudod, hogy mi a különbség a sadhana és a chikitsa között? Erről lesz szó a mai írásban.  

A jógát napjainkban egyfajta terápiának tartják sokan, amely fizikai gyakorlatokon keresztül segíti a testi-lelki egyensúly helyreállítását. Ebben van némi igazság, van és lehet a jógának ilyen mellékhatása, de nem ez a jóga célja. Bármennyire is divatos az egészséges életmód, a jógának nem ez az elsődleges célja. A klasszikus jógi csak olyan mértékben foglalkozott a testével, amennyire az szükséges volt a spirituális úton történő előrehaladáshoz. A csatornák megnyitása (nádik és chakrák) után a test nem volt tovább fontos. A klasszikus jógi képe nem véletlenül a meditáló remete alakja. A jóga sadhana, vagyis spirituális út, melynek célja a Lélek kiteljesedése, a megvilágosodás, és az isteni természethez való visszatérés. Nem túlságosan földhözragadt vagy testi fókusz, ugye? A klasszikus jógát Patanjali is akként definiálja, hogy “Yoga chitta vritti nirodha”, vagyis a jóga a tudatfolyamatok lecsillapítása, uralása. Hol van itt szó egészségmegőrzésről, vagy gyógyításról, vagy fizikai terápiáról?

A mai értelmezésben a jóga lassan egy fitnesszirányzattá vagy alternatív gyógymóddá válik. Alapvetően mindenki az ászanákra fókuszál, meg arra, hogy ettől egészséges és fitt maradjon testileg-lelkileg. Tudatfolyamatok uralása? Samadhi? Megvilágosodás? Nem, csak tiszta anatómia és némi modern pszichológia, esetleg egy kis “spiri dumával” megspékelve.

A jóga gyakorlatai nem arra lettek kitalálva, hogy a test fittségét biztosítsák. Aki túl akar lépni a testen, annak miért lenne annyira fontos az egészségmegőrzés? A jóga inkább a szellem és a lélek “sportja”. De akkor honnan jön, hogy az ászanákra appellálva szinte a gyógytorna illetve a testedzés egy spirituális alternatívájává vált a jóga?

A chikitsa, vagyis terápia szó az Ayurvéda szókészletéből ered. Az Ayurvéda India több mint 5000 éves múltra visszatekintő orvostudománya. Elsődleges fókusza a test és annak meghosszabbításaként az elme. Az Ayurvéda az a tudomány, amely a testi-lelki harmónia megtartását és az egészségmegőrzést tűzi ki zászlajára. Kettős fogalomrendszere, Agni (tűz) és Soma (víz), amelyek hasonlatosak a kínai Yin és Yang szimbolúmokhoz, pontosan ezt az egyensúlyt jelenítik meg.

A jóga gyakorlatok célja, hogy a gyakorló, életenergiáit a fejbe és az idegrendszer magasabb központjaiba irányítva, a tudatát a magasabb igazságok megismerésére fordíthassa. A jóga szó szerint ki tud vinni a testből. Aki már valaha is egy kicsit is túlzásba vitte a gyakorlást, az érti, hogy mit értek ezen az “elszálláson”. A jógagyakorlatok fokozzák a Vatát, az Ayurvéda szerinti legfinomabb és legkevésbé fizikai doshát. Ezt a célt szolgálja a jógikus étrend (nyers étrend, magok, gyökerek, gyümölcsök) és életmód.
Az Ayurvéda sokkal inkább a fizikai világban való kiegyensúlyozott létezést segíti elő. Lényege, hogy mindenkit a saját egyéni természete (Prakriti) szerint egyedileg szemlél, és ehhez mérten ad javaslatokat a személyes egyensúlyt szolgáló gyakorlás, étrend és életmód kialakítása érdekében. Az Ayurvéda terápiás jelleggel tudja alkalmazni a jóga ászanáit is a fizikai problémák kezelésére.
A Hatha jóga, mint elsődlegesen fizikai fókuszú jóga tehát mindenképpen az Ayurvéda területéhez tartozik a klasszikus jógahagyomány szerint. Nem véletlen, hogy Krishnamacharya is egyszerre volt járatos az Ayurvédában (test és szellem), a védikus asztrológiában (karma) és a jógában (lélek) és hogy minden tanítványával személyre szabottan foglalkozott.

Már a régiek is tudták, hogy nem mindenki lesz jógi. Mindenki máshol tart a Lélek fejlődésében. Viszont az egészség megtartása fontos a társadalom fejlődése és biztonsága érdekében. Nem véletlen, hogy az Orvostudomány, az Ayurvéda a védikus irodalom egyik legjelentősebb területe, az első a négy Upavéda, vagyis a védákat kiegészítő praktikus irodalom közül.

Fontos azonban megérteni, hogy az Ayurvéda, akárcsak a Hatha jóga sem csak a fizikumról szól. Végcéljukat tekintve egy irányba mutatnak: céljuk, hogy felismerjük isteni halhatatlan természetünket, az igaz Egy természetünket, a Purushát, vagyis a Tiszta Tudatosságot.

Jógázni Ayurvédikus ismeretek nélkül, terápiás célzattal, tehát egészségmegőrzési célból kb. olyan mintha valaki élettani és anatómiai ismeretek nélkül illetve ilyen tudással rendelkező segítő nélkül szeretne gyógytornázni. A spirituális jógához nem árt egy guru egy szellemi vezető, aki segít nagyobb megrázkódtatás nélkül haladni a tudatosság útján. A fizikai jógához (hatha jóga) pedig jó, ha legalább mi személyesen rendelkezünk Ayurvédikus ismeretekkel, így elkerülhetőek a Vata betegségek, és a nemkívánatos elszállás (ideggyengeség, fantáziálás, nyújtáskényszer, nyughatatlanság, fizikai világtól való elrugaszkodás stb.).

Összefoglalásként idézem tanárom, David Frawley szavait:

“A klasszikus jógában a jóga a és az Ayurvéda mindig összekapcsoltan jelent meg. Mikor a jógát bevezették Nyugatra, azt az Ayurvéda nélkül mutatták be, inkább úgy mint egy terápiás lehetőséget, vagyis yoga chikitsát. Tradicionálisan a jóga nem volt fizikai terápia. A jóga mindig is sadhana, vagyis spirituális út volt, hogy megvalósítsuk a Purushát, vagyis a magasabb tudatállapotot. A terápiás vonal az Ayurvéda területéről ered, mint a test és a lélek gyógykezelése.”

Tudj meg többet magadról és tisztázd le magadban, Te miért jógázol? Az önismeretben és a hosszú élet megélésében sokat segít az Ayurvéda.

Om Dhanvantaraye Namah


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése