“Neked is ugye Manduka matracod van?
Vagy legalább Jade vagy egyéb jó, messziről jött márka, aminek
az ára minimum meghaladta a 10.000 forintot? NeeeeM? És nem is
hordasz sem Prana nacit, vagy Yogint, vagy Be present-et, Agoy-t vagy
Lululemont? Vagy még csak nem is hallottál ezekről? Na ne már! Ez
nagyon ciki, nem érzed?
És tanítasz és nem branded yoga
mat-en nyomod? Ember, te milyen tanár vagy?”
Manduka clothing line |
Hát igen. Kábé olyan mint egy
rémálom, pedig egészen valósnak tűnik. Egyre jobban látom
mennyire terjed nemzetközileg és kishazánkban is a furcsa kór, a
“yogafashionism”, vagyis saját szóhasználattal a jógadivatláz.
Lassan tényleg megkérdőjelezem magamban, hogy ilyen lovat akartam
e, amikor elkezdtem követni a jóga útját. Tényleg ennyire minden
csak a külsőségről szól még a jógában is?
Minimum akkor vagy jó tanár, ha
legalább 20.000 Ft-ba, vagy még többe kerül az a két részes
kis, árát erősen negatív arányban meghaladó anyagmennyiség,
amely a testedet takarja.
Valóban, a jógához szükség van
némi alapfelszerelésre, úgymint egy matrac és egy kényelmes
ruha, esetleg tégla vagy szíj, amivel segíted magad (bár én
személy szerint nem szorgalmazom ilyesmik használatát), de ezek
ára sem kellene, hogy ilyen magas legyen. Jó, ma vettem egy jobb,
márkásabb matracot, de csak azért, mert le volt engedve féláron
és úgy gondoltam, hogy megérdemlek ennyi év gyakorlása után
valami igazán minőségit. Még így sem volt az ára különösebben
vészes, 7500 Ft volt, de ez még jógamatracoknál az alsó
kategória. Viszont eléggé meglepődtem a választékon. A
kedvencem a Manduka Black mat, amelynek az ára kb. 30.000 forint
körül mozog. A jógasznobizmus netovábbja. Pedig ez sem tökéletes.
Kint Vinaynek is Mandukája volt, nem a black mat, csak valami
egyszerűbb, de amikor belemelegedtünk a napüdvözlésbe, akkor
ráterített egy vacak anyagot. Ugyanis a híresen ügyes matrac nem
bírta az izzasztást és csúszott. Már másoktól is hallottam,
hogy drága matracok csúsztak. De hát ez egy ilyen műfaj, ha csak
nem ragasztják oda, egy izzadt kéz mindig csúszkálni fog. Éppen
ezért én maradok a klasszikus indiai Mysore szőnyeg híve.
Pamutból készült kis szőnyegecske, amit bármilyen vacak matracra
is rá lehet teríteni, és remekül működik. A legizzasztóbb
helyzeteket is kibírja és nekem már három éve megvan, eddig még
a legnagyobb megelégedésemre. Ki lehet mosni, nem foszlik, bőrbarát
és természetes.
De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy
miközben egyre drágábbak a jógakiegészítők, és ráadásul
egyre nagyobb a kereslet is rájuk (vannak sznobok, akiknek csak a
drága a jó meg a hot yoga), közben pedig egyre terjed az ingyen
jógaórák száma. Itt egy ingyenkedés, ott egy ingyenkedés.
Mindenki felvonul manduka kulacsostul, drága matracostul, prána
nacistul, de a jógatanárt, és annak a tudását egyre kevesebben
hajlandóak valóban megbecsülni és értékelni. Már hallottam,
hogy vannak kifejezett jóga turisták, akik az ingyen alkalmakra
utaznak. A stúdióvezetők részéről elvárás, hogy a tanár
ingyen tanítson, nem egyszer, hanem sokszor. Ingyenfesztivál,
ingyenóra, ingyenbemutató. Az emberek meg észre sem veszik, hogy
mihez asszisztálnak, ők csak élvezik az ingyen jött lehetőséget.
Pedig falatnyi ingyenkóstolókból senki sem fog jóllakni.
Értem én, hogy az embereknek nincs
sok pénze, bár nem, szerintem mindig arra van, amire akarják. De
ha mindenhonnan az árad, hogy a külsőség (drága cuccok, meg
drága hírességek), akkor a végén semmire sem becsülik az
elmélyült, valódi jógát. Az túl unalmas, nem hatékony, nem
ingyen van, nem trendi, meg kell dolgozni érte, van benne küzdés,
haladás is, de annak is ára van, ráadásul még némi időbeli és
pénzbeli elköteleződést is igényel. Ez nem szimpatikus. Ez a
nehezebb út. Nem lehet benne villogni, versenyezni, nem lehet
hirtelen eredményeket felmutatni (“hú, a tanár ma eddig meg
eddig nyomott le, belehúzva egy pózba”, “ma a hanyas sorozatot
toltuk le, de kemények vagyunk”, “meg a melegben így kinyúltam
meg úgy megnyúltam”). Itt mindenért meg kell küzdeni, és
türelemmel kell előrehaladni, ahogy valószínűleg az ilyen
tanárnak is mindenért meg kellett küzdenie és lelkileg és meg
kellett érnie.
Egy igazi tanárrá válási folyamat
ugyanis nem egyszerű. A folyamat azzal kezdődik, hogy az ember
rászánja a pénzét és az idejét, no meg a drága energiáit és
elmegy megcsinál egy jógaoktatói képzést. Netalántán pont
Indiába megy e célból, mert hiteles, eredeti forrásból akar
táplálkozni. India messze van, nagy vállalás ott huzamosabb időt
eltölteni. Nagyon értékes idő ez, de ennek is ára van. Aztán a
legtöbb tanár meg sem áll egy képzésnél, hanem megcsinál
tipikusan időről-időre még egyet-egyet. Olyan mint a kezdő
zeneszerző, festő vagy író, még bontogatja a szárnyait és
keresi a saját hangját. Mert igazi jógatanár csak az lesz, aki
rátalál a saját jógájára, a magával és az általa
képviselttel való összhangra. Ez az inspirációs időszak is sok
workshopból áll (ó és ráadásul milyen drága külföldi tanáros
workshopokból!) és egyéb akár utazással is egybekötött
tapasztalásról szól. Jó lenne, ha el tudnánk hinni, hogy bennünk
már kezdettől fogva minden megvan, de az emberi természetből
fakad a természetes kíváncsiság és a visszajelzés iránti
igény. Szóval maradnak a workshopok és a képződések.
Az igazi fejlődés és segítség vagy
gyógyítás nincs ingyen, sosem és sehol. Ez olyan mintha elvárnánk
az orvostól vagy a pszichológustól, hogy ingyen operáljon, ingyen
ápolja a lelkünket. Minden energia. Ez a jóga nagy törvénye.
Minden energia, fény és tömeg, Rajas, Sattva és Tamas. Ha nem
engedjük, hogy ez az energia oda-vissza áramoljon, akkor blokkoljuk
a saját kiteljesedésünket. Akkor nem lesz sem fény, sem tömeg.
Sem spirituális fejlődés, sem materiális gyarapodás. Az egész
ránk hat vissza, akkor is ha tudatosan cselekedtünk, akkor is, ha
nem. Ha nem mersz áldozni arra, aki neked értéked ad, akkor egyre
jobban elpazarolod a saját energiádat is. Olyan mint amikor meg
akarod őrizni a víztartalékaidat, de ha nincs mozgás a közegben,
a víz egy idő után beposhad.
Hagyd áramolni az energiákat és
becsüld meg azokat, akiket érdemes. Inkább elégedj meg szerényebb
dolgokkal, kevesebb külsőséggel, de tudj különbséget tenni az
érték és a csillogás között. Viveka, vagyis diszkrimináció, a
megkülönböztetés készsége, ez visz el az intelligenciához, a
buddhi-hoz, a valódi bölcsességhez a jógában.
Kedves Gabi!
VálaszTörlésMost megköszönöm, amit egy éve is akartam. Minden elem benne van már a gyakorlatomban (Kitartás) és ezt Neked köszönhetem. Már másnap még ott Várgesztesen kiegészítettem a víz elemmel. Így egy év alatt teljesen beépült, most már talán egyensúlyban van a yin és a yang.
Köszönöm, mert azóta is úgy érzem, fontos lehet ez az apró kis visszajelzés. Gabi
Köszönöm szépen ezt a megjegyzést! Jó tudni, hogy van értelme a munkámnak és hogy tudtam segíteni. :)
VálaszTörlés