Yoga, Ayurveda and acro yoga in Budapest - classes, philosophy also in English

2013. március 28., csütörtök

Teremts belülről!


Benne vagy az Univerzumban és az Univerzum benned van.


Te is ismered ezt a bölcsességet, vagy igazságot, de éled-e, alkalmazod-e? Mit is? Azt az ERŐT, amely abban rejlik, hogy ha a külvilág hat rád, mert benne vagy, akkor a tételt megfordítva Te is tudsz hatni a környezetre, ami benned is megjelenik.

Csúnya időjárás van mostanság. A Tavasz csak nem akar eljönni. Pedig érzem, hogy mindenki már pattanásig feszült. Minden várja a megújulást, de az újjáéledés évszaka egy-két reménykeltő huncut húzás dacára eddig mindig elmaradt.

Néztem a minap a hózivatart így március végén, és azon gondolkoztam, hogy én emberként, tudnám e befolyásolni az idő alakulását. A meg nem születő tavasz miatt mindannyian frusztráltak és kedvetlenek vagyunk. Azon gondolkoztam, hogy talán belülről kellene elindítani a változást.

Ha elkezdjünk belül megélni a Tavasz érzetét, a melegséget a szívben, a megújulást, az újjászületést a lélekben. Képzeld el a Tavasz zöld színkavalkádját, az egész a Remény színe. Miért nem használod a Teremtő erődet? Miért nem vagy magad a változás, amit a világban szeretnél látni?
Gandhi a cselekvés jógija volt, vagyis karma jógi. Az ő szájából hangzott el az emblematikus mottó: Légy a változás, amit a világban látni akarsz!

Tegnap a jógaórámon sok figyelmet szenteltünk ennek a belső teremtő folyamatnak. Ha a teremtő erőnket (kriya shakti) kell használni, ez azt jelenti, hogy egy olyan készséget próbálunk csipkerózsika álmából felébreszteni, ami mindig is ott volt, csak egyszerűen be volt fagyasztva. Pláne egy ilyen hideg és hosszú tél által.

Nehéz előrehaladni, amikor az ember valami lehetetlen dologba vág. Megváltoztatni az időjárást a tudat erejével? Kollektív összefogással és tudati energiahullámokkal?
De jusson eszedbe a kis csíra, aki kibújik a magból. Vastag és átláthatatlan földréteg van felette és nincs iránytűje, de még a Napot sem használhatja a tájékozódáshoz. Egyedül a “génjeiben”, az “ösztöneiben” és a “megérzéseiben” bízhat, illetve csak aszerint cselekedhet. És megy előre, nem áll meg, elképesztő erőfeszítéssel próbál kitörni a sötét és hideg földből. Pedig nincs semmilyen garancia a sikerre, sőt talán azt sem tudja, hogy az, hogy kibújt a földből csak az első lépcső lesz az önmegvalósítás felé, a kivirágzás útján. De megy és csinálja.


Van a szobámban egy kis ashwagandha palánta. Indiából hoztam a magját és nagy nehezen végre kikelt. Úgy óvom, mint egy kisgyereket, támogatom és szeretgetem, hogy nőjön. Reggel a meditáció után a szemem előtt csupa fehérséget láttam, a falakat, a táj fehérjét. De a nagy fehéret áttörte egy élénk zöld szín, a kis palántám levelei.

Ültess egy kis magot, tápláld, szeresd és növeszd magadban a Tavasz érzetét. Már ma naposabb volt. Ki tudja mi lesz, ha mind összefogunk?  

Megéri jógaoktatónak lenni?

Ha jógaoktató képzésen gondolkozol, nagyon aktuális a kérdés:

Megéri e manapság jógaoktatónak lenni?


Személyes tapasztalatom az, hogy manapság nagyon ellentmondásos dolog jógával foglalkozni. Egyrészt fantasztikus érzés embereket segíteni, látni ahogy fejlődnek, ahogy szépen lassan testileg és lelkileg is formálódnak.
Másrészt valóban rengeteg irányzat létezik és nehéz eligazodni, ráadásul nehéz felvenni a versenyt a nagyon trendi, bár a jóga szellemiségétől rendszerint nagyon messze álló jól marketingelt iskolákkal.

Ebben a hatalmas “versenyben” viszont csak az fog csúnyán szólva talpon maradni, aki minőséget képvisel és emellett hitelesen és hatékonyan kommunikál. Éppen ezért az Agnisoma Ayurvédikus Jógaoktató képzése arra összpontosít, hogy Te minden fontos tudást megkapj ahhoz, hogy minőségi oktatóvá tudj válni, aki sokkal többet tud, mint az átlag.

Ayurvédáról még a legtöbb oktató sem hallott. A jógaoktató képzéseken tipikusan nem találkozhatsz ayurvédikus ismeretekkel, vagy csak nagyon felszínes információkkal. Az indiai modern ayurvédikus orvosok is csak egy szekularizált, vagyis letisztított ayurvédát tanulnak, amiből angol gyarmatosító hatásra csak pont a lényeg, a Lélek maradt ki. Az Ayurvéda sokkal több mint néhány napi rutin, életvezetési elv, vagy masszázstechnika elsajátítása.

Az Ayurvéda egy szemléletmód, egy segítő eszköz, amely a jógát orvosi ismeretekkel kiegészítve segít az egészség megőrzésében. Ha még nem találkoztál a korábbi cikkemmel, olvasd el most: Miért kellene minden jógásnak megismerkednie az Ayurvédával?

Ha ismered az Ayurvéda tételeit, képes vagy egyénre szabott gyakorlatokat adni a tanítványaidnak, ezáltál ők pedig sokkal hatékonyabb fejlődésre képesek. Ilyen odafigyelést és egyéni szemléletmódot a nagy iskolák nem tanítanak. Ott a lényeg a létszám és az, hogy minél egyszerűbben lehessen tömegeket megmozgatni. Az ayurvédikus jóga lényege a személyre szabottság és a szeretetteljes odafigyelés. Ez a két dolog ki fog emelni Téged oktatóként a tömegből.

Az ayurvédikus jógaoktató képzésen:
  • megtanulod és integrálhatod a jógázásodba az Ayurvéda szemléletmódját,
  • minden alkalommal gyakorolni fogod a tanítást, így fokozatosan készülhetsz fel arra, hogy hogyan állj ki az emberek elé,
  • magadról és magadtól is rengeteget fogsz tanulni, mert itt nem dogmák, vagy guruk gondolatainak feltétel nélküli elfogadására kérünk, hanem arra tanítunk, hogy hogyan kell saját lelked laboratóriumán keresztül megszűrni és letesztelni a hallottakat és azokat így személyes tapasztaláson át átadni másoknak,
  • felvértezünk néhány praktikus tanáccsal, hogy hogyan marketingeld magad hatékonyan, mégis jógikusan.

Végezetül ajánlom figyelmedbe a kedvenc filmemet, amit szerintem mindenkinek látnia kell, aki jógázásra adja a fejét. Legyen szó most akár jógagyakorlóról vagy jóga oktatóról. Ha ez sem rettent el a jóga ellentmondásos, de felemelő világától, akkor itt a helyed.


És még egy fontos dolog! Ne halogass, az idő múlik, és a fontolgatástól nem lesz több a tapasztalás. Ha úgy érzed, hogy most van itt az idő, akkor küldd el a bemutatkozódat legkésőbb még április 1-ig. Ha most nem jössz, akkor megint ilyen képzés csak egy év múlva lesz. Ha még nem ismered a képzés részleteit, kattints ide az Ayurvédikus jógaoktató képzés oldalára!

Remélem találkozunk! Várom a bemutatkozódat!
Namaste
Yoginigabi


2013. március 3., vasárnap

Jóga és Ayurvéda – Miért kellene minden jógásnak megismerkednie az Ayurvédával?


Te személyesen miért jógázol? Szeretnél megvilágosodni és megvalósítani magadban az istenembert? Vagy elsősorban egészséges testre és szellemre vágysz? Tudod, hogy mi a különbség a sadhana és a chikitsa között? Erről lesz szó a mai írásban.  

A jógát napjainkban egyfajta terápiának tartják sokan, amely fizikai gyakorlatokon keresztül segíti a testi-lelki egyensúly helyreállítását. Ebben van némi igazság, van és lehet a jógának ilyen mellékhatása, de nem ez a jóga célja. Bármennyire is divatos az egészséges életmód, a jógának nem ez az elsődleges célja. A klasszikus jógi csak olyan mértékben foglalkozott a testével, amennyire az szükséges volt a spirituális úton történő előrehaladáshoz. A csatornák megnyitása (nádik és chakrák) után a test nem volt tovább fontos. A klasszikus jógi képe nem véletlenül a meditáló remete alakja. A jóga sadhana, vagyis spirituális út, melynek célja a Lélek kiteljesedése, a megvilágosodás, és az isteni természethez való visszatérés. Nem túlságosan földhözragadt vagy testi fókusz, ugye? A klasszikus jógát Patanjali is akként definiálja, hogy “Yoga chitta vritti nirodha”, vagyis a jóga a tudatfolyamatok lecsillapítása, uralása. Hol van itt szó egészségmegőrzésről, vagy gyógyításról, vagy fizikai terápiáról?

A mai értelmezésben a jóga lassan egy fitnesszirányzattá vagy alternatív gyógymóddá válik. Alapvetően mindenki az ászanákra fókuszál, meg arra, hogy ettől egészséges és fitt maradjon testileg-lelkileg. Tudatfolyamatok uralása? Samadhi? Megvilágosodás? Nem, csak tiszta anatómia és némi modern pszichológia, esetleg egy kis “spiri dumával” megspékelve.

A jóga gyakorlatai nem arra lettek kitalálva, hogy a test fittségét biztosítsák. Aki túl akar lépni a testen, annak miért lenne annyira fontos az egészségmegőrzés? A jóga inkább a szellem és a lélek “sportja”. De akkor honnan jön, hogy az ászanákra appellálva szinte a gyógytorna illetve a testedzés egy spirituális alternatívájává vált a jóga?

A chikitsa, vagyis terápia szó az Ayurvéda szókészletéből ered. Az Ayurvéda India több mint 5000 éves múltra visszatekintő orvostudománya. Elsődleges fókusza a test és annak meghosszabbításaként az elme. Az Ayurvéda az a tudomány, amely a testi-lelki harmónia megtartását és az egészségmegőrzést tűzi ki zászlajára. Kettős fogalomrendszere, Agni (tűz) és Soma (víz), amelyek hasonlatosak a kínai Yin és Yang szimbolúmokhoz, pontosan ezt az egyensúlyt jelenítik meg.

A jóga gyakorlatok célja, hogy a gyakorló, életenergiáit a fejbe és az idegrendszer magasabb központjaiba irányítva, a tudatát a magasabb igazságok megismerésére fordíthassa. A jóga szó szerint ki tud vinni a testből. Aki már valaha is egy kicsit is túlzásba vitte a gyakorlást, az érti, hogy mit értek ezen az “elszálláson”. A jógagyakorlatok fokozzák a Vatát, az Ayurvéda szerinti legfinomabb és legkevésbé fizikai doshát. Ezt a célt szolgálja a jógikus étrend (nyers étrend, magok, gyökerek, gyümölcsök) és életmód.
Az Ayurvéda sokkal inkább a fizikai világban való kiegyensúlyozott létezést segíti elő. Lényege, hogy mindenkit a saját egyéni természete (Prakriti) szerint egyedileg szemlél, és ehhez mérten ad javaslatokat a személyes egyensúlyt szolgáló gyakorlás, étrend és életmód kialakítása érdekében. Az Ayurvéda terápiás jelleggel tudja alkalmazni a jóga ászanáit is a fizikai problémák kezelésére.
A Hatha jóga, mint elsődlegesen fizikai fókuszú jóga tehát mindenképpen az Ayurvéda területéhez tartozik a klasszikus jógahagyomány szerint. Nem véletlen, hogy Krishnamacharya is egyszerre volt járatos az Ayurvédában (test és szellem), a védikus asztrológiában (karma) és a jógában (lélek) és hogy minden tanítványával személyre szabottan foglalkozott.

Már a régiek is tudták, hogy nem mindenki lesz jógi. Mindenki máshol tart a Lélek fejlődésében. Viszont az egészség megtartása fontos a társadalom fejlődése és biztonsága érdekében. Nem véletlen, hogy az Orvostudomány, az Ayurvéda a védikus irodalom egyik legjelentősebb területe, az első a négy Upavéda, vagyis a védákat kiegészítő praktikus irodalom közül.

Fontos azonban megérteni, hogy az Ayurvéda, akárcsak a Hatha jóga sem csak a fizikumról szól. Végcéljukat tekintve egy irányba mutatnak: céljuk, hogy felismerjük isteni halhatatlan természetünket, az igaz Egy természetünket, a Purushát, vagyis a Tiszta Tudatosságot.

Jógázni Ayurvédikus ismeretek nélkül, terápiás célzattal, tehát egészségmegőrzési célból kb. olyan mintha valaki élettani és anatómiai ismeretek nélkül illetve ilyen tudással rendelkező segítő nélkül szeretne gyógytornázni. A spirituális jógához nem árt egy guru egy szellemi vezető, aki segít nagyobb megrázkódtatás nélkül haladni a tudatosság útján. A fizikai jógához (hatha jóga) pedig jó, ha legalább mi személyesen rendelkezünk Ayurvédikus ismeretekkel, így elkerülhetőek a Vata betegségek, és a nemkívánatos elszállás (ideggyengeség, fantáziálás, nyújtáskényszer, nyughatatlanság, fizikai világtól való elrugaszkodás stb.).

Összefoglalásként idézem tanárom, David Frawley szavait:

“A klasszikus jógában a jóga a és az Ayurvéda mindig összekapcsoltan jelent meg. Mikor a jógát bevezették Nyugatra, azt az Ayurvéda nélkül mutatták be, inkább úgy mint egy terápiás lehetőséget, vagyis yoga chikitsát. Tradicionálisan a jóga nem volt fizikai terápia. A jóga mindig is sadhana, vagyis spirituális út volt, hogy megvalósítsuk a Purushát, vagyis a magasabb tudatállapotot. A terápiás vonal az Ayurvéda területéről ered, mint a test és a lélek gyógykezelése.”

Tudj meg többet magadról és tisztázd le magadban, Te miért jógázol? Az önismeretben és a hosszú élet megélésében sokat segít az Ayurvéda.

Om Dhanvantaraye Namah